Wednesday, May 25, 2011

bengkak s*s* or engorgement and Mengkudu

Semalam, kakak aku called kata adik aku (ohh… die baru jek bersalin ahad lepas) called die menangis-nangis cakap die kena bengkak susu. Confirm nangislah kalau kena yang tahap penuh tu… This will normally happens after childbirth.. it takes around two days after.. masa tu susu melimpah dengan banyak and baby pon tak boleh nak cater perut die dengan susu yang banyak tu.. therefore, susu akan stay, or tersumbat (what had happened to me previously). Rupanya adik aku called aku tapi aku tak angkat.. aku called die balik, die plaks tak jawab. Masa aku confinement last year, aku kan ke kena stay kat hospital tunggu Iemran. Memula tu susu takde, pastu mintak pil kat doctor, kakak aku bawakkan air serai untuk minum, selepas tu susu mula produced dan aku pulak jadik takut sebab dah mula bengkak… puas pulak nak keluarkan susu. Tekap dengan kobis… Pam lagi.. Cuma dapat legakan sket jek. Bila balik rumah.. ada kena jugak sekali due to my previous case on the left side.

This time, kebetulan aku tengok Nona, cerita pasal herba-herba, mandi herba dan segala tok nenek herba..  jemputan die kate, buah mengkudu dilayurkan dan balut dengan daun mengkudu yang dilayurkan jugak.. pastu tuam. Bagus untuk melancarkan saluran susu agar tidak tersumbat. Aku pun apa lagi, mencubalah kaedah itu.. Nasib baik pokok mengkudu ada kat rumah jiran depan rumah. Kakak aku la pergi memepah buah mengkudu tu… (Thanks to her).. Non-stop aku tuam… pagi ke petang ke malam.. bila baby mula hisap susu, bengkak dah makin kurang. Memang mujarab !! Seriously. However, it does not make any immediate effect la.. but, it will subside. Aku dah ada case left side yang tersumbat tu kan.. tapi, dengan cara tu, air susu keluar dengan ok.. Alhamdulillah.. kalau tak, tak pasal-pasal pegi lagi ke Puteri. So, aku suruh adik aku tuam dengan buah mengkudu dan daunnye.. Pagi ni aku call die, die kate dah ok sket, tak berapa bengkak and susu pun dah keluar bila baby hisap sebelah dan sebelah pun keluar jugak… Alhamdulillah.. (Malam tadi die sms aku kate tak keluar pun susu.. aku cakap buat perlahan-lahan.. Insya-Allah ok)…

So, kawan-kawan, tips during confinement, do make ready Daun Mengkudu dan Buah Mengkudu yea… For daun mengkudu tu.. rasanya semua pun tahu kan, especially those with baby boy… untuk tuam kat “birdy” untuk elak angin.. kena buat ok.. and also untuk letak kat perut baby.. make sure before layur atas api tu, kena cuci bersih-bersih dulu…. Sekian!!



This message has been scanned for malware by Websense. www.websense.com

No comments: