Thursday, February 12, 2009

detik mula dia berdikari..

aku, seorang emak yang sangat garang.. really.. seriously.. adakala jeritan aku kat anak aku macam boleh didengar satu taman. mesti orang ingat aku mental. kadang-kadang aku rasa aku ni kejam gile. aku boleh punish anak aku duduk kat dalam store kalau tak dengar kata. menjerit-jerit si ilhan kat dalam store. tapi tak sampai satu minit pun.. hehehe. ni gertak jek. tapi, dia hanya ingat kesalahan dia tu tak sampai 3 minit pun. pastu, "assalamualaikum" new-thing-yang-boleh-buat-mommy-menjerit actions. ade masa aku malas nak layan, aku boleh buat cool or buat bodoh jek (eh.. ni kalau ilhan dengar aku cakap bodoh.. mesti dia terus cakap macam ni.. "jangan cakap bodoh-bodoh, nanti Tuhan marah".. memang dia macam auto-machine tau kalau dengar perkataan "bodoh" ni). tapi, disebabkan oleh aku yang sangat dikenali oleh quite-bad-tempered person oleh adik beradik aku.. jarang aku dapat bersabar dengan tindakan-tindakan Ilhan. Ada masa, Iqram pun boleh kena marah dengan aku tau.

kat sini, aku nak cerita. puas aku marah ilhan sebab masih tak pandai-pandai lagi pakai baju sendiri. terkebil-kebil mata die tengok aku bila kena marah.

tapi semalam, ilhan merengek-rengek nak tukar pyjama dia. dia ternampak baju superman yang bapak dia belikan kat atas katil. aku tengah mood agak baik malam tadi. aku layan... (kalau si wahid senario tu.. asik-asik nak cakap "zass") jek. aku suruh dia bukak baju sendiri (yang ni dia dah pandai sikit-sikit.. adakala part baju ada fail skit). lepas tu dia ambik seluar dan pakai sendiri. normally, dia fail tang getah pinggang. tapi, malam tadi, ilhan boleh betulkan getah pinggang seluar yang berbolot-bolot tu dengan teliti. aku tengok rasa macam tak percaya. lepas tu, aku tunjuk kat dia, since baju tu gambarnye kat depan, aku suruh dia letak dulu atas katil sambil gambar mengadap bawah. dia buat sendiri, masukkan kepala, masukkan tangan, betulkan pelipat tangan.. tiba-tiba aku rasa air mata aku bergenang. korang tahu tak apa maknanya tu ? maknanya.. ilhan dah mula berdikari. sebelum ni, aku puas marah-marah dia pasal tak pandai-pandai pakai baju sendiri lagi. tapi, malam tadi, ilhan buat aku sebak.

bagi aku, bila dia mula pakai bajunya sendiri.. itulah detik dia mula berdikari.

tapikan.. ade satu benda ni. as of now, ilhan masih pakai diaper.. dah berbulan buat potty-training. FAIL!

4 comments:

hanis said...

sabar lah kak...
practice make perfect!
tak cukup practice la tu....
ngahahhaha....
larik......... karang kene lempang

~ujicham~ said...

kekadang budak2 ni bukan leh paksa... naturally dia akan pandai bila dia rasa yakin boleh buat.
tu la kak, jgn garang sangat.. belum masuk tadika lagi pun ilhan tu.. hehehe (lari... kang kena lempang)

sparkystar said...

aku lau duk sbelah dia,mmg seram2 sjuk dbuatnye..mmg garang oooo..huhu,mau kene lempeng 5 star dia..kihkih

hurul said...

eh.. pasal semua orang nak lari takut kena lempang ek? aku pernah ade sejarah lempang orang kat dept. ni ke ?