Thursday, April 23, 2009

dip it.. hey.. dip it, flower

Kesian pulak aku tengok blog aku ni. Bila aku jengah die.. rupanya, entry aku for April cuma ada satu jek. Unbelievable betul. Aku sebenarnya dirundum perasaan gelisah. Hehehe.. merepek-repek saje. Boleh gitu?

Sebenarnya aku dah mula tenggelam dalam dunia yang aku suka. Bila aku dah mula menyelam, agak sukar jugak aku nak timbul walaupun nak menghirup oksigen sedikit. Aku akan khayal dan khayal dan khayal...

Anyway, korang pernah dengar tak nama "bunga dip"? mungkin pernah tengok tapi tak tahu nama dia. Zaman sekarang ni, bunga dip biasanya dijadikan bunga hiasan or now they call it as bunga dulang dalam hantaran. Tapi hanya yang betul-betul berkemampuan je yang sanggup nak jadikan bunga dip as their bunga dulang. The price is quite expensive ranges from belasan ringgit hingga ke puluhan ringgit for the full bouquet. Semuanya depending on the design and maybe the material used. Ada jugak yang gunakan bunga dip ni as a hand bouquet - which most of the times, it will be rented from the butik andaman or any personal wedding decorer. And also, boleh jugak dijadikan hiasan kat rumah. Replacing the normal plastic artificial flower. Still, not so many yang mampu nak jadikan bunga dip as their interior decor flower.

Aku memang sangat suka dengan bunga dip ni. Siapa tak suka benda yang cantik kan?. Kat Malaysia ni, dah ramai orang yang pandai buat bunga dip ni. Bunga dip ni dah lama pun wujudnya, since 70s. The origin is the Sakura country. Yang pro-pro tu ada yang bukak class for learning how to DIY bunga dip. The classes ranges from RM250.00 and above. Most of it is in KL. Aku memang meng"bookmark" or "add to my fav" all the bunga dip makers' sites.

Dah lama jugak aku simpan hasrat nak belajar buat benda ni. Actually, the method is basically almost identical to bunga stokin. Only the medium used for the petals is different. Just to share some photos from the "absolute master" of bunga dip kat Malaysia ni, Puan Krie (sorry..this is my personal point of view). She is sooooo master in it. From all over bunga dip sites I jumped into, I still found her works as a VERY classic with highly in class of course. Tiba-tiba aku semakin menjadi-jadi ter'inspired.

Seperti biasa, aku cuba cucuk jarum kat Uji untukbersama-sama merealisasikan impian aku. kekeke. So, macamane.. ada berani ?

2 comments:

~ujicham~ said...

haha.. nama uji naik.. besalah.. kitakan nak JV bisnes nanti kan :P uhuk uhuk uhuk.

hanis said...

bab2 halus ni mmg kita surrender..
takde bakal langsung... huhu~